Handlekurv (0)

Ozon i båt, bil og klimaanlegg

Lukt i båt

Lukt i båt

Airmasters ozongeneratorer fjerner effektivt lukter i båt enter det gjelder diesellukt, oljelukt, fiskelukt, mugglukt, kjøleskapslukt eller septiklukt. Les mer om dette på våre andre tekstsider om ozonbehandling.

Lukt i bil

Bilen rengjøres på forhånd. Påse at kilden til problemet er fjernet, som for eksempel dyrehår. Askebeger vaskes. Mugg har ofte sin årsak i vannlekkasjer. Da må du reparere vannlekkasjene og vaske bort det du får vekk av mugg.

Etter vask er det viktig å tørke bilen godt for å skåne ozongeneratoren. Alternativt kan man bruke BLC500 med slange. Da plasseres ozongeneratoren på utsiden av bilen, og slangen føres inn i bilen gjennom en glipe på et vindu.

Ozongeneratoren plasseres sentralt i bilen. Les mer om å fjerne lukt i ventilasjonskanaler under. Sørg for at alle vinduer og dører er lukket, men det kan anbefales å ha en luftglipe på ett vindu. Lås bilen og ta med nøkkelen. Bilen skal luftes i minst 15 minutt med dører åpne før mennesker skal oppholde seg der. Om mulig er det en fordel å lufte ute. 

Når det gjelder behandlingstid kan du lese mer om dette på tekstsiden Luktfjerning. Som et utgangspunkt kan anbefales 1 time med BLC500 og 4 timer med BL100.

Drep bakteriene i klimaanlegget

Vedlikehold av klimaanlegget er et forsømt kapittel i bilbransjen. Flere og flere verksteder utfører service på klimaanlegget. Men produsenter og importører har en vei å gå for å få dette inn som en del av vedlikeholdet på bilen. Bytte av kupefilter er inne i serviceintervallene men etterfylling / bytte av kjølemiddel, olje og tørkefilter er det verre med. Det vil alltid lekke noe kjølemiddel og effekten blir gradvis redusert. Dette er heller ikke det verste, når du blir misfornøyd med effekten tar du et verkstedbesøk. En enkel måte å kontrollere effekten på, er å kjenne på rørene når anlegget er stilt på full kjøling. Det er to lettmetallrør som går fra motorrommet og gjennom torpedoveggen. Det tykkeste røret skal bli skikkelig kaldt, slik at det nærmest er ubehagelig å holde på lenge. Husk at hvis det er for kaldt ute slår ikke anlegget inn. Ideelt sett bør kjølemiddel byttes hvert tredje år. Hvis det blir for lite kjølemiddel og olje i systemet kan slitasjen på kompressoren øke.

Det er viktig å vite at det er gode forhold i et klimaanlegg for vekst av bakterier, virus, mugg og sopp. Dette kan føre til problemer i luftveiene, rennende øyne og ørebetennelse. For å hindre en bakterieflora og allergiske reaksjoner bør anlegget desinfiseres minst annet hvert år. På markedet finnes det forskjellige "bakteriefjerner på boks" og apparater som forstøver kjemikalier i bilens kupe. Det hevdes at disse kjemikaliene ikke er farlig, men dette er nok en sannhet med modifikasjoner. Heldigvis finnes det et alternativ som er 100 % miljøvennlig, svært effektivt og som ikke har noen forbrukskostnader.

Ozongeneratoren Airmaster BLC500 er kraftig nok til å drepe bakteriene i klimaanlegget. Slangen til denne føres opp til fordamperen gjennom dreneringsslangen for vann under bilen. Denne slangen har som regel en gummi-lippe på enden og du finner den der det drypper vann når klimaanlegget er i drift. Etter 10-15 minutters drift er bakteriene omgjort til kullsyre og vann.

Hvis det for eksempel er røykelukt i kupeen, og man samtidig ønsker å rense luftdyser og luftkanaler kan man gjøre følgende

  1. Koble til en batterilader
  2. Slå på tenningen
  3. Sett varmeapparat på resirkulering
  4. Still kupevifte på fullt
  5. Plasser ozongeneratoren (uten slange) på gulvet på høyre side foran
  6. Still apparatet på full styrke og timerfunksjon til 1 time

La gjerne bilen gå med varmeapparatet på og AC av en stund før man ozonerer. Da får man tørket opp fuktigheten som er inne i klimaanlegget ved fordamperen.

Generelt er det en fordel at man på det jevne veksler mellom å ha AC-anlegget av og på. For anlegget sin del er det en fordel at det kjøler en stund en gang i uken. Samtidig bør man kjøre med klimaanlegget i økonomistilling av og til, slik at man kan få tørke ut fuktigheten som er inne i luftkanalene i anlegget.

Airmaster brosjyre: klikk her